venerdì 6 marzo 2015

The potential hedonic role of olfaction in sexual selection and its dominance in visual cross-modal interactions

Un articolo della Dott.ssa Ottavia Capparuccini dell'Univeristà G. D'Annunzio in collaborazione con Christopher P. Berrie e Andrea Mazzatenta pubblicato sulla rivista "Perception".

L'articolo risponde alla domanda : A quale livello intervengono i profumi nella selezione sessuale ? Quali sono le modalità sensoriali con i quali  i profumi si combinano maggiormente ?

La risposta affonda le sue radici nello sviluppo primitivo del nostro cervello al quale l'olfatto è legato direttamente. Quindi usare il profumo interferisce ad esempio con la visione facendo apparire più belle le persone che lo utilizzano.

Riportiamo quì di seguito l'abstract e un link dal quale scaricare l'articolo per intero.

Abstract. Perfumes are commonly used to cover body odour, or to provide a positive, attracting,
and interesting impact, or a smell that belongs to a social group. A role in sexual communication
of such non-pheromonal olfactory cues has been suggested in the literature. However, there
remain the questions whether these stimuli are involved in human chemosexual communication
and, if so, at what level, and whether they interact with other sensorial modalities, in particular
vision. To answer these, we investigated the influence of male and female perfumes as non-
conscious stimulation during visual assessments of a range of facial qualities across and within
the sexes. The female subjects were in their ovulatory phase, to avoid changes in perception
across the menstrual cycle. Our data indicate that non-pheromonal olfactory cues are potentially
involved in mate choice and may elicit strong hedonic responses that can dominate visual signs,
with a cross-modal interaction.

Articolo:   Capparuccini, Berrie , Mazzatenta 
Pagina Facebook della Dott.ssa Ottavia Capparuccini




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